Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz– vrijgevestigden Format 4.0
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis
ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naamregiebehandelaar: BR DE Valck
BIG-registraties: 39914062325
Basisopleiding: Gezondheidszorgpsycholoog
AGB-code persoonlijk: 94016530
Praktijk informatie 1
NaamPraktijk of Handelsnaam: Psychotherapiepraktijk De Valck
E-mailadres: praktijkdevalck@gmail.com
KvK nummer: 94073260
Website: www.praktijkdevalck.nl
AGB-code praktijk: 94068450
1b. Werkt u op meer dan één locatie, geef dan de locaties en adresgegevens
hieronder in:
2. Biedt zorg aan in
Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in
generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het
Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
2b. Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en
coördinerende rol als volgt in:
De indicerende en coördinerende rol ingevuld door de regiebehandelaar
die voldoet aan de gestelde eisen (BIG-geregistreerde Psychotherapeut en GZ-psycholoog). De
regiebehandelaar stelt de diagnose en de indicatie, formuleert samen met client het behandelplan,
bewaakt de voortgang en stelt deze bij indien nodig.
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type
klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich,
betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Doelgroep: GGZ Volwassenen (18+) met klachten passend bij angst- en stemmingsstoornissen,
dwangklachten, traumagerelateerde klachten/PTSS, zelfbeeldproblemen en
persoonlijkheidsproblematiek. Het behandelaanbod bestaat uit schematherapie, Cognitieve
gedragstherapie en psychodynamische georiënteerde psychotherapie. Waar mogelijk wordt het
systeem betrokken bij de doelen en de behandeling van de cliënt. Op indicatie kan er gebruik worden
gemaakt van E-Health.
De Valck Praktijk voor Psychotherapie biedt geen zorg bij primaire verslaving, neurobiologische
ontwikkelingsstoornissen (zoals Autismespectrum Stoornissen of ADHD) en stoornissen waarbij
multidisciplinaire zorg noodzakelijk is (zoals Bipolaire stoornissen of psychotische stoornissen).
Ook biedt De Valck Praktijk voor Psychotherapie geen zorg bij acute suicidaliteit, geweld of crisis.
3b. Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Angststoornissen
Depressieve stemmingsstoornissen
Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
Trauma en stress gerelateerde stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Regiebehandelaar 1
Naam: B.R. de Valck
BIG-registratienummer: 39914062325
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en-psychotherapeuten
ggz-instellingen
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
mw.S.M. de Vos, Klinisch psycholoog en psychoanalytisch psychotherapeut, BIG-nrs; 79909590025
en 99909590016
mw.A. Joosten, GZ-psycholoog BIG-nr: 49914801225
Daarnaast werkt de praktijk samen met huisartsenpraktijken (huisartsen en POH GGZ), vrijgevestigd
collega´s en collega psychologen binnen instellingen.
psychologen, en collega psychologen binnen instellingen.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Bovenstaand netwerk word het meest gebruikt voor (anonieme) collegiale consultatie betreffende
diagnostiek, indicatiestelling en behandeling, uitwisselen van kennis en professionele ontwikkeling.
5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, ggz-crisisdienst
of voor fysieke aspecten huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp):
De eigen huisarts of de huisartsenspoedpost.
De praktijk beschikt niet over een 24-uurs bereikbaarheidsdienst of crisisdienst. Indien er sprake is
van grote crisisgevoeligheid of suïcidaliteit dient de cliënt zich aan te melden bij een GGZ-instelling
met een crisisdienst die 24 uur per etmaal bereikbaar is.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: Nee, omdat: dit slechts incidenteel geïndiceerd is
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
- mw. L. Kunst, Klinisch Psycholoog & Psychotherapeut
- mw. B. Maschhaupt, Klinisch Psycholoog & Psychotherapeut
- mw. S. Kettmann, Psychotherapeut
- mw. S.M. de Vos, Klinisch Psycholoog & Psychotherapeut
- mw. A. Joosten GZ-psycholoog
- mw. J. Metzer - Psycholoog
- mw. M.Bruynzeel, GZ-psycholoog
- mw. S. de Kock, Psychotherapeut & GZ-psycholoog
- mw. E. Koers, Psychotherapeut
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Deelname aan intervisie die 10 maal per jaar plaatsvindt, dit zijn bijeenkomsten van 90 minuten.
Deelname aan intervisie over het geven van supervisie, die 6 maal per jaar plaatsvindt, dit zijn
bijeenkomsten van 90 minuten.
Deelname aan intervisie voor vrijgevestigde gz-psychologen en psychotherapeuten die 10 maal per
jaar plaatsvindt, dit zijn bijeenkomsten van 90 minuten.
In de intervisiegroepen komt oa aan bod: reflectie op eigen handelen aan de hand van bespreking
anonieme casussen inzake indicatiestelling en behandeling; reflectie op basis van beschikbare data
over mijn praktijkvoering; bespreken kwaliteitsstandaarden; uitwisseling van kennis.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uwlijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: https://www.praktijkdevalck.nl/informatie
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
https://www.praktijkdevalck.nl/informatie
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging:
Intervisie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
https://lvvp.info/over/de-vereniging/kwaliteitsbeleid/
Organisatie van de zorg
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij
(naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Opmerkingen en klachten over mijn behandeling kunnen cliënten telefonisch, per brief of per mail
indienen en zal ik in eerste instantie zelf met cliënten bespreken. Mocht dit niet tot een
bevredigende afhandeling van de klachten leiden, dan kan de cliënt zich wenden tot de
klachtenregeling of klachtenfunctionaris van de LVVP. Deze is te vinden via onderstaande site
Link naar website:
https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naamvervangend behandelaar:
Geen vervangend behandelaar, hierover worden afspraken gemaakt met clienten over
bereikbaarheid van behandelaar.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het zorgproces- het traject dat de cliënt in de praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link
of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: https://www.praktijkdevalck.nl/informatie
12. Aanmelding en intake/probleemanalyse
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt):
Aanmeldingen komen binnen via de website bij De Valck Praktijk voor Psychotherapie. Vervolgens
wordt een afspraak gemaakt voor een telefonische triage om te toetsen of de hulpvraag passend is
bij de setting/BGGZ. Daarin worden enkele gegevens met client doorgenomen: o.a. NAW-gegevens,
huisarts, aanmeldingsklachten, hulpvraag en eventuele wachttijd. Cliënt wordt op de hoogte
gebracht van relevante praktische informatie, waaronder vergoedingsmogelijkheden, bereikbaarheid
etc. Ook is er ruimte voor het stellen van eventuele vragen.
Indien een verwijzing passend lijkt wordt er een afspraak ingepland voor een intake (face to face) en
ontvangt client een intakeformulier, de klachtenregeling en een ROM meting per email. Na intake
wordt verder beleid bepaald en voorgelegd aan client in een adviesgesprek. Bevindingen uit de
intake en advies en beleid wordt schriftelijk vastgelegd en na goedkeuring van de cliënt verstuurd
naar de huisarts.
12b. Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of
terug naar de verwijzer–indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend
aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
Ja
13. Behandeling en begeleiding
13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam
en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en–indien van toepassing en met
toestemming van de cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding. Ik
doe dat als volgt:
Tijdens het eerste contact, intakegesprek, de behandelgesprekken en evaluatiemomenten:
Uitleg over de procedure, gezamenlijk opstellen behandelplan; toelichting over voorgestelde
behandeling, regelmatig evalueren van behandeldoelen en zo nodig bijstellen van het behandelplan;
eindevaluatie van de behandeling; Indien aan de orde worden naasten betrokken en geïnformeerd
(bij akkoord van de cliën)t. Na intake na intake, afronding en evt na tussentijdse evaluatie van de
behandeling, wordt een brief voor de huisarts opgesteld door behandelaar en deze wordt voorgelegd
aan client. Na akkoord met inhoud en met verzending, wordt deze verzonden aan de huisarts.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Tussentijdse voortgangsgesprekken en evaluaties met cliënt en m.b.v. de ROM en
eventueel aanvullende specifieke vragenlijsten begin/tussentijds/eind (o.a. SQ-48, CQi)
Opgrond van de voortgangsbespreking en metingen wordt besloten de behandeling voort te zetten,
aan te passen of te beëindigen. In het laatste geval wordt de cliënt terugverwezen naar de
huisarts, met een advies voor eventuele vervolgbehandeling.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten en/of
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Telkens na 5 sessies
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Dit is een terugkerend onderdeel in de gesprekken en evaluaties met de cliënt.
Na afloop van de behandeling wordt cliënten ook om feedback gevraagd en wordt de CQI
afgenomen.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
begeleiding en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een
afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
Omgang met cliëntgegevens
15. Omgang met cliëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling
betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: B.R. de Valck
Plaats: Bloemendaal
Datum: 18-07-2024
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld