Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz– vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis
ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naamregiebehandelaar: Barbara de Valck
BIG-registraties: 39914062325
Basisopleiding: Gezondheidszorgpsycholoog
Persoonlijk e-mailadres: barbaradevalck@gmail.com
AGB-code persoonlijk: 94016530
Praktijk informatie 1
Naampraktijk zoals bekend bij KVK: Psychotherapiepraktijk De Valck
E-mailadres: praktijkdevalck@gmail.com
KvK nummer: 94073260
Website: www.praktijkdevalck.nl
AGB-code praktijk: 94068450
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
Categorie B
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Doelgroep: GGZ Volwassenen (18+) met klachten passend bij angst- en stemmingsstoornissen,
dwangklachten, traumagerelateerde klachten/PTSS, zelfbeeldproblemen en
persoonlijkheidsproblematiek. Het behandelaanbod bestaat uit schematherapie, Cognitieve
gedragstherapie en psychodynamische georiënteerde psychotherapie. Waar mogelijk wordt het
systeem betrokken bij de doelen en de behandeling van de cliënt. Op indicatie kan er gebruik worden
gemaakt van E-Health.
De Valck Praktijk voor Psychotherapie biedt geen zorg bij primaire verslaving, neurobiologische
ontwikkelingsstoornissen (zoals Autismespectrum Stoornissen of ADHD) en stoornissen waarbij
multidisciplinaire zorg noodzakelijk is (zoals Bipolaire stoornissen of psychotische stoornissen).
Ook biedt De Valck Praktijk voor Psychotherapie geen zorg bij acute suicidaliteit, geweld of crisis.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Aandachtstekort- en gedrag
Pervasief
Depressie
Angst
Persoonlijkheid
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: B.R. de Valck
BIG-registratienummer: 39914062325
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: B.R. de Valck
BIG-registratienummer: 39914062325
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en-psychotherapeuten
ggz-instellingen
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
mw.S.M. de Vos, Klinisch psycholoog en psychoanalytisch psychotherapeut, BIG-nrs; 79909590025
en 99909590016
mw.A. Joosten, GZ-psycholoog BIG-nr: 49914801225
Daarnaast werkt de praktijk samen met huisartsenpraktijken (huisartsen en POH GGZ), vrijgevestigd
collega´s en collega psychologen binnen instellingen.
psychologen, en collega psychologen binnen instellingen.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Bovenstaand netwerk word het meest gebruikt voor (anonieme) collegiale consultatie betreffende
diagnostiek, indicatiestelling en behandeling, uitwisselen van kennis en professionele ontwikkeling.
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
De eigen huisarts of de huisartsenspoedpost.
De praktijk beschikt niet over een 24-uurs bereikbaarheidsdienst of crisisdienst. Indien er sprake is
van grote crisisgevoeligheid of suïcidaliteit dient de cliënt zich aan te melden bij een GGZ-instelling
met een crisisdienst die 24 uur per etmaal bereikbaar is.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: Nee, omdat: dit slechts incidenteel geïndiceerd is
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:- mw.L. Kunst, Klinisch Psycholoog- mw.B. Maschhaupt
- mw.S. Kettmann- mw.S.M. de Vos- mw.A. Joosten
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Deelname aan intervisie die 10 maal per jaar plaatsvindt, dit zijn bijeenkomsten van 90 minuten.
Deelname aan intervisie over het geven van supervisie, die 6 maal per jaar plaatsvindt, dit zijn
bijeenkomsten van 90 minuten.
In de intervisiegroepen komt oa aan bod: reflectie op eigen handelen aan de hand van bespreking
anonieme casussen; reflectie op basis van beschikbare data over mijn praktijkvoering; bespreken
kwaliteitsstandaarden; uitwisseling van kennis.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
https://www.praktijkdevalck.nl/informatie
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
https://lvvp.info/over/de-vereniging/kwaliteitsbeleid/
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Opmerkingen en klachten over mijn behandeling kunnen cliënten telefonisch, per brief of per mail
indienen en zal ik in eerste instantie zelf met cliënten bespreken. Mocht dit niet tot een
bevredigende afhandeling van de klachten leiden, dan kan de cliënt zich wenden tot de
klachtenregeling of klachtenfunctionaris van de LVVP. Deze is te vinden via onderstaande site
Link naar website:
https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naamvervangend behandelaar:
Geen vervangend behandelaar, hierover worden afspraken gemaakt met clienten.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces- het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: https://www.praktijkdevalck.nl/informatie
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
Aanmeldingen komen binnen via de website bij De Valck Praktijk voor Psychotherapie. Vervolgens
wordt een afspraak gemaakt voor een telefonische triage om te toetsen of de hulpvraag passend is
bij de setting/BGGZ. Daarin worden enkele gegevens met client doorgenomen: o.a. NAW-gegevens,
huisarts, aanmeldingsklachten, hulpvraag en eventuele wachttijd. Cliënt wordt op de hoogte
gebracht van relevante praktische informatie, waaronder vergoedingsmogelijkheden, bereikbaarheid
etc. Ook is er ruimte voor het stellen van eventuele vragen.
Indien een verwijzing passend lijkt wordt er een afspraak ingepland voor een intake (face to face) en
ontvangt client een intakeformulier, de klachtenregeling en een ROM meting per email. Na intake
wordt verder beleid bepaald en voorgelegd aan client in een adviesgesprek. Bevindingen uit de
intake en advies en beleid wordt schriftelijk vastgelegd en na goedkeuring van de cliënt verstuurd
naar de huisarts.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer–indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en–indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Tijdens het eerste contact, intakegesprek, de behandelgesprekken en evaluatiemomenten:
Uitleg over de procedure, gezamenlijk opstellen behandelplan; toelichting over voorgestelde
behandeling, regelmatig evalueren van behandeldoelen en zo nodig bijstellen van het behandelplan;
eindevaluatie van de behandeling; Indien aan de orde worden naasten betrokken en geïnformeerd
(bij akkoord van de cliën)t. Na intake na intake, afronding en evt na tussentijdse evaluatie van de
behandeling, wordt een brief voor de huisarts opgesteld door behandelaar en deze wordt voorgelegd
aan client. Na akkoord met inhoud en met verzending, wordt deze verzonden aan de huisarts.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Tussentijdse voortgangsgesprekken en evaluaties met cliënt en m.b.v. de ROM en
eventueel aanvullende specifieke vragenlijsten begin/tussentijds/eind (o.a. SQ-48, CQi)
Opgrond van de voortgangsbespreking en metingen wordt besloten de behandeling voort te zetten,
aan te passen of te beëindigen. In het laatste geval wordt de cliënt terugverwezen naar de
huisarts, met een advies voor eventuele vervolgbehandeling.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Telkens na 5 sessies
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Dit is een terugkerend onderdeel in de gesprekken en evaluaties met de cliënt.
Na afloop van de behandeling wordt cliënten ook om feedback gevraagd en wordt de CQI
afgenomen.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang metpatientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: B.R. de Valck
Plaats: Bloemendaal
Datum: 18-07-2024
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja